1.

Yoga en meditatie

Yoga draagt bij tot de gezondheid van lichaam, ziel en geest. Het brengt rust in je dagelijkse, dikwijls hectische, leven. Het doet je even stilstaan ook al opteer je voor een yoga stijl die je doet bewegen. Het maakt zowel je lichaam als je geest sterk en flexibel. In onze yoga studio hebben we voor elk wat wils, of je nu van een fysieke uitdaging houdt of van meer statische vormen van yoga.

Er zit geen competitief element in yoga. Lenig zijn is dan ook geen vereiste om het te beoefenen. Het gaat om wat zich vanbinnen afspeelt en hoe jij je voelt. Je beoefent yoga op je eigen tempo, het is een persoonlijk proces dat zich langzaam ontwikkelt. Mits geduld zul je merken dat je uiteindelijk niet alleen groeit in kracht en souplesse, maar ook in zelfkennis en zelfvertrouwen.

Het uurrooster kan je terugvinden op de homepagina wanneer de Studio niet gesloten is vanwege de corona maatregelen. Alle onderstaande lesstijlen kan je terugvinden op ons online platform. 

Ashtanga Vinyasa Yoga

 

is een dynamische vorm van  yoga. Op het ritme van de ademhaling beweeg je door een vaste serie van houdingen. 

Het doel van deze vorm van yoga is door fysieke inspanning en de "ujjayi ademhaling" intens te zweten en veel zuurstof door het lichaam te laten circuleren. De organen worden door de verschillende houdingen gemasseerd, waardoor de doorbloeding in deze gebieden toeneemt. Op fysiek niveau bouw je zowel kracht als flexibiliteit op en werk je aan je uithoudingsvermogen.

Yin Yoga

houdingen werken in op de dieper gelegen gebieden zoals het bindweefsel, de gewrichten, de banden en de pezen. Het vergt tijd om ruimte te geven aan dit trage, stugge weefsel, maar de heilzame invloed op lichaam en geest is diepgaand en vooral merkbaar op lange termijn. Yin yogahoudingen worden zo’n 3 tot 5 minuten aangehouden, je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actievere yoga vormen. 

Hatha Yoga

wordt beschouwd als de basis van alle moderne fysieke vormen van yoga. Het is een combinatie van de verschillende houdingen met een juiste ademhaling, eventueel voorafgegaan of gevolgd door een meditatie. In deze les worden alle yoga-vooroordelen van de baan geveegd. Neen, je moet niet lenig of sterk zijn om yoga te doen. Yoga is voor iedereen. De les zal - zowel fysiek als mentaal - een evenwicht zoeken tussen dynamiek en rust, inspanning en ontspanning, beweging en bezinning.

In de moderne Hatha yoga lessen van Studio Hida komt ook wel eens een Flow aan te pas.

Yin Yang Yoga

De combinatie van Yin yoga en hatha (Yang) brengt je lichaam en geest in balans. Yin yoga is passief, zacht en vrouwelijk, het staat voor overgave en loslaten. Yang is mannelijk,  warm en krachtig. In deze les werk je licht dynamisch en neem je ook rust tijdens de Yin Yoga houdingen.

Vinyasa Yoga

In deze dynamische vorm van yoga beweeg je doorheen de yogahoudingen op het ritme van de ademhaling. Deze lessen, waarin steeds een ander thema aan bod komt, dagen je uit en brengen je tot rust.

Easy Flow

Rustig doorheen yogahoudingen flowen doe je in deze stijl van yoga. Ideaal wanneer je wel wil bewegen maar de energie niet hebt om bijvoorbeeld een Vinyasa les te volgen.

Meditatie

Onze meditatiesessies zijn toegankelijk voor iedereen. Je leert oordeelloos te observeren en geduldig met jezelf om te gaan. Iedereen kan leren mediteren, meditatie is een avontuur dat ons ondersteunt en rust brengt in het dagelijkse leven. Het is een onmisbaar onderdeel in je yoga bedoefening en kent talloze voordelen, van stressreductie tot betere slaap en bewustwording.

Restorative Yoga

of herstellende yoga is vergelijkbaar met Yin Yoga. Het is een therapeutische yoga beoefening die met zijn ondersteunende poses een diepe ontspanning brengt voor het lichaam. Met de hulp van props zoals dekens, blokjes en bolsters kunnen we ons lichaam in een comfortabele, ontspannen houding leggen. 

Restorative yoga ondersteunt de spijsvertering en werkt heilzaam bij vermoeidheid, hoge bloeddruk, stress, burn-out, etc. Het ondersteunt ook het herstellen van het lichaam na ziekte.

Zwangerschapsyoga

Blijf fit en ontspannen tijdens je zwangerschap met dit online self-care pakket dat specifiek voor de zwangere vrouw ontworpen is. 

Bereid jezelf fysiek en mentaal voor op de bevalling en je leven als moeder (van 1, 2, 3, 4, ...).

Moeders (to be) verdienen nu eenmaal een grondige portie betekenisvolle self-care.

De lessen worden gegeven door docenten die niet alleen ervaren maar zelf ook moeders zijn. Dit pakket maakt gewoon onderdeel uit van ons online platform zodat je toegang hebt tot alle yoga- en meditatielessen.

Ouder & kind​

Het ouderschap is een mooie maar soms ook uitdagende ervaring. Daarom kan je onder deze categorie op ons online platform lessen terugvinden met je kind, leuk voor een momentje samen, maar ook sessies specifiek gericht op ouders. 

Er staan ook enkele meditaties voor kinderen op.