• Ine Maes

5 tools voor meer veerkracht

Bijgewerkt: jul 22


Het opbouwen van veerkracht gaat over het versterken van wat we ook emotionele spierkracht zouden kunnen noemen. De innerlijke lijm die ons bij elkaar houdt wanneer het even wat moeilijker gaat, wanneer we ons hulpeloos voelen of zelfs wanneer we het gevoel hebben uit elkaar te vallen. We spreken meestal enkel onze emotionele spieren aan in zwaardere tijden, in de hoop dat die er dan zullen zijn. En zonder veerkracht voelen ons zwak. Het leven bestaat voor iedereen uit ups and downs en we moeten niet wachten op de dieptes om te weten of we over voldoende veerkracht beschikken om uit een diep of minder diep dal te kunnen kruipen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om onze emotionele spieren, dus veerkracht op te bouwen en sterk te houden, wat er ook gebeurt. Als je over voldoende veerkracht beschikt ben je sneller in staat om terug te keren naar de ups, daar waar we het liefste zijn. Je zal niet enkel wat het leven ons brengt kunnen overleven, maar de moeilijke tijden ook gebruiken om je elke keer weer een beetje sterker te maken.


Zo kan jij vandaag nog beginnen met het versterken van je emotionele spierballen.


Emotioneel bewustzijn

Veerkracht begint met het emotioneel bewustzijn, het begrijpen wat je voelt en waarom. Als we ons overweldigd voelen door onze emoties en ze niet begrijpen, kan dit ons effectief afsluiten. Het is dat ‘bevroren van angst’ gevoel. Durf stil te staan bij je angsten. Zie ze onder ogen, bekijk ze eens goed en wees je ervan bewust. Aangenaam zal het niet zijn; we vluchten niet voor niets liever weg van ze dan ze in de ogen te straten - ze zijn eng. Maar als we blijven rennen, zullen ze ons sowieso overweldigen. Als we naar angst kijken en een groter bewustzijn hebben, kunnen we onszelf wat objectiviteit geven, in tegenstelling tot diep erin te begraven worden. Begin met het observeren van je angsten terwijl ze opkomen en probeer ze niet weg te drukken, begrijp ze gewoon. Als je precies weet waarom je overstuur bent, kan je het probleem echt aanpakken.

Ga op zoek naar het positieve

De ene mens is van nature positiever en optimistischer dan de andere, maar een positievere kijk hebben is iets dat je kan leren. Het zien van het positieve in een bepaalde situatie kan het vermogen om met stress om te gaan vergroten en dus emotionele spieren op te bouwen. Weet je niet hoe je het positieve kan vinden als alles er somber uitziet? Je kan het vinden door dankbaar te zijn. Onderzoek toont aan dat mensen die een paar minuten per dag zich focussen op de positieve aspecten van hun leven en dankbaar zijn, beginnen met het ontwikkelen van een patroon van het zoeken naar positieve dingen om hen heen. Het helpt om op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Je kan eventueel een dagboek bijhouden en dagelijks enkele dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Samen met dankbaarheid betekent veerkracht opbouwen door middel van positiviteit actief bezig zijn met dingen die we leuk vinden. Wat zijn de simpele dingen die je vreugde brengen? Ga elke dag met ze om; zelfs slechts 30 minuten per dag in de natuur zijn, mediteren, een lekker warm bad nemen, geeft je een platform van positiviteit om te voldoen aan welke negativiteit je ook tegenkomt.

Yoga en meditatie

verhoogt ons bewustzijn zoals weinig ander dingen dat kunnen. Als je veel yoga beoefent gebeurt er zonder dat je er zelf naar opzoek bent een shift. Je merkt al snel, mits een consequente en regelmatige beoefening, dat je meer daadkracht bezit. Je beter kan omgaan met stress en je zal minder snel emotioneel gegrepen worden door moeilijke situaties. Het boost ook je zelfvertrouwen wat dan weer goed van pas komt bij het bedenken hoe je weer uit een moeilijkere situatie kan komen.


Blijven bewegen

Heb je als eens gemerkt hoe goed je je voelt na een wandeling, een dynamische yoga sessie of na enkele kilometers lopen? Mensen die regelmatig sporten en een fit lichaam kunnen behouden, zijn beter bestand tegen emotionele stress. Tijdens het sporten simuleer je "angstige" fysieke reacties zoals een snelle ademhaling, zweten en een verhoogde hartslag, het lichaam fysiek uitdagen helpt ons te begrijpen dat een gevoel van stress niet gevaarlijk hoeft te zijn. Na verloop van tijd kan het nabootsen van deze fysieke reacties de intensiteit van emotionele stress zelfs verminderen. Kortom, ons lichaam laat onze geest weten dat alles nog steeds goed is. Beweging is extra krachtig voor mensen die vatbaar zijn voor angstige gedachten, zorgen en en depressieve gevoelens. Werk met je lichaam om uit het hoofd te blijven en blijf vooral bewegen. Wees zacht voor jezelf

Het opbouwen van veerkracht vereist het tegenovergestelde van een ‘harder worden’ -benadering als het gaat om zelfmotivatie. De manier waarop we tegen onszelf praten, heeft rechtstreeks invloed op hoe we omgaan met stress. In plaats van je af te vragen 'hoe heb ik dit laten gebeuren?' of tegen jezelf te zeggen dat je het niet meer aankan en uit elkaar valt, is het belangrijk om op een positieve, zorgzame manier met jezelf om te gaan. Betrap je jezelf op een negatieve intern dialoog, zet het dan uit. Vervang het door ‘Ik ben degene die dit aanpakt’, ‘Ik kan dit aan’, ‘Ik vertrouw mezelf’. Bouw je innerlijke overtuiging op zoals je een huis zou doen. Begin met de fundering, vervolgens de muren en creëer een innerlijke structuur die met zorg, positiviteit, zelfliefde en zelfvertrouwen is gemaakt. Dus, ben je klaar om je emotionele spieren op te bouwen? Word emotioneel bewust. Zoek naar positieven. Wees zacht als je tegen jezelf praat. Vertrouw erop dat deze 'down' ook weer voorbij gaat en vertrouw jezelf. You can do this!

0 keer bekeken

Familiestraat 25

2060 Antwerpen

hello@studiohida.be

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Pinterest Icon

© 2020 by Ine Maes - Blue Cake bvba - Iban nr: BE26 7340 3656 1329     BIC:KREDBEBB

Privacy - Algemene voorwaarden