Leef in het nu voor meer innerlijke rust en vrijheid.

7 toegankelijke tips



Het kan dan misschien wel wat wollig klinken, maar in het nu leven is een perfecte tool om meer innerlijke rust en meer vrijheid in lichaam, ziel en geest te ervaren. Voor mij persoonlijk is het een niet te missen onderdeel van een holistisch leven. Het is een concept waarvan de wortels in de yoga traditie liggen. Bewustwording is voor de yoga beoefenaar een bonus als beloning om trouw en consequent op de mat te verschijnen (en dat bovenop alle andere voordelen). Een welgekomen cadeau dus voor een vredig en gelukkig leven. Hoewel ik uiteraard niemand zal afraden om met yoga te beginnen is het wel gewoon netjes van me om mee te geven dat je niet persé hoeft yoga te beoefenen om meer in het heden te leven. Al maakt het het een stuk makkelijker. Het leven is niet bedoeld om in de donkerte van je geest te worden geleefd. Je kunt zoveel vreugde, rust en betekenis in het leven vinden door je te focussen op het huidige moment. Maar wat is dat nu juist, dat in het nu leven?


Ondanks dat je vast heel wat definities kan vinden wil ik je in dit artikel meegeven wat het voor mij persoonlijk is. Het gaat over wakker zijn, daarmee bedoel ik niet enkel de vanzelfsprekende fysieke versie maar ook echt wakker zijn in je hoofd. Je bewust zijn van je acties en gedachten en van de eventuele emoties die vanuit die gedachten voortvloeien. Het is het onderscheid maken tussen je ware ik en het ego dat je leven probeert te bepalen en je verder weg van je essentie wil brengen. Het is het detecteren van negatieve gedachten en die bekijken voor wat ze zijn; gewoon gedachten. Het is het voelen van je emoties en ontdekken wat ze heeft getriggerd, het is tijdens een stressvol moment een seconde of twee pauze nemen en te verbinden met je ademhaling vooraleer je reageert. Het is nadenken vooraleer je spreekt en als je een fout hebt gemaakt introspectief zijn om het de volgende keer beter te doen. In het nu leven betekent dat je bewust bent van het huidige moment en er volledig van geniet zonder enige afleiding. De weg naar een wakker leven is een proces dat met vallen en opstaan gaat en dat is oké.


7 tips om in het nu te leven:

  1. Neem elke dag een moment om bewust te ademen en je lichaam te ontspannen. Voel en observeer zonder oordeel. Laat ontspanning toe en geef jezelf toestemming indien nodig.

  2. Doe minstens één keer per dag een alledaags iets met je volle aandacht. Bijvoorbeeld je tanden poetsen, eten, wandelen, drinken, douchen.

  3. Luister. Met je volle aandacht naar iemand zijn verhaal (niet makkelijk, wel lief) maar ook naar jezelf. Luister naar je lichaam en wat het je probeert te vertellen. Vraagt het bijvoorbeeld om rust, geef het dan rust, vraagt het om een gezonde maaltijd geef het het dan wat het nodig heeft.

  4. Mediteer. Het maakt je hoofd vrij van overbodige dingen en overtollige prikkels, daardoor ontspant ook je lichaam. Mediteren opent ook je hart, het zal je leren zachter voor jezelf te zijn. Het verhoogt je bewust zijn wat wel echt nodig is om in het nu te kunnen leven.

  5. Wees vriendelijk, het is namelijk een zeer toegankelijke manier om in het moment te leven. Je best doen om vriendelijk te zijn en dingen voor anderen te doen is een zinvolle manier om je leven ten volle te leiden, terwijl je ook innerlijke rust ervaart. Gewoon voor alle duidelijkheid, het betekent niet dat je jezelf voor anderen moet wegcijferen. Respecteer ook je eigen grenzen. Vergeet jezelf niet, lief zijn voor jezelf is geen overbodige luxe maar essentieel voor een evenwichtig leven. Gewoon voor alle duidelijkheid, het betekent niet dat je jezelf voor anderen moet wegcijferen. Respecteer ook je eigen grenzen.

  6. Heb je een negatieve gedachte observeer deze dan even en neem wat tijd om erover te reflecteren. Stel jezelf bijvoorbeeld volgende vragen: 'is deze gedachte waar, dient deze gedachte mij of deze situatie, hoe kan ik ze omzetten in iets wat me innerlijke rust bezorgt'.

  7. Beoefenen aandacht. Probeer zoveel als mogelijk alles te doen met je volle aandacht. Monotasken dus. Kijk je naar je favoriete programma, scroll dan ook niet nog eens op je telefoon. Neem je een bad, lig dan gewoon in bad en geniet van het warme water rondom je lichaam. Beoefen je yoga, neem dan elke ademhaling bewust en maak elke beweging met je volle aandacht. Ben je intiem met je partner, voel dan. Voel de sensaties en laat je to-do lijst, of wat je ook zal proberen afleiden, voor wat het is. Breng je tijd door met je kinderen, familie of vrienden wees dan echt aanwezig. Laat ondermeer je telefoon in je tas zitten. Maak je een wandeling, kijk dan rondom je en observeer al het moois. Laat het je tot rust brengen.


Ik zou zo nog even kunnen doorgaan maar het bovenstaande lijstje is reeds waardevol genoeg, zeker voor beginners. Leg niet te veel druk op jezelf en start alvast met één of maximaal twee tips toe te passen. In het nu leven vraagt om toewijding en oefening. Ik beschouw mezelf als redelijk wakker maar merk dat ik met mijn ogen open ook nog vaak slaap. We streven dus niet naar perfectie maar wel naar meer innerlijke rust en vrijheid. Ik hoop dat je iets aan deze tips zult hebben. Laat het me gerust weten. Ik sluit graag af met een mooie quote van Deepak Chopra. “Life gives you plenty of time to do whatever you want to do, if you stay in the present moment.”



Liefs,

Ine