Op de pauzeknop drukken met meditatie

8 tips om dagelijks te mediteren


Gisteren was het zo nog eens zo'n dag waarin ik mezelf voorbijliep. Mijn job, de kinderen en onze verbouwingen, alles had aandacht nodig. De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik de 2 voorgaande dagen helemaal niets voor mezelf gedaan had, buiten af en toe eens inchecken met mijn ademhaling. Voor een prikkelgevoelig exemplaar als mezelf is dat niet ideaal. Fun fact: de verbouwingen zijn zo groot dat we momenteel met 3 kinderen en onze kat in een stacaravan in de tuin wonen. Ik geef het niet graag toe, maar back to basics is niet 100% mijn ding. De behoefte aan consequente betekenisvolle self-care is groot.

Om 19u00 was het op, ik gaf de kinderen de iPad voor een filmpje en sloop stiekem naar onze kamer (momenteel zo'n 6 meter verderop). Daar zat ik dan, op mijn koude bed, in een iets te frisse kamer waar ik wel even hard op de pauzeknop kon drukken. Even mijn ogen dicht, verbinden met mijn ademhaling om dan weg te glijden in een meditatie. Alles wat ik nodig had verkreeg ik in één kortstondig moment van innerlijke rust en stilte, 15 minuutjes om te resetten en opnieuw geduldig te zijn met mijn kinderen en mezelf.


Heel wat mensen leiden een snel en druk leven. Je lijkt wel voortdurend in beweging te zijn en zelden stil te staan, zowel in je professionele als persoonlijke leven. Vaak doet ons lijf één ding en onze geest iets anders, zoals aan het verleden denken of zorgen maken over de toekomst. Je leeft je leven dus op automatische piloot en de ervaring gaat helaas aan je voorbij. Je kunt het een afgeleide gemoedstoestand noemen, waarbij de aandacht constant van het ene naar het andere gaat. Uit wetenschappelijk onderzoek van Harvard kwam het resultaat voort dat we gemiddeld 47% van onze tijd aan iets anders denken dan aan hetgeen we werkelijk aan het doen zijn. Ze ontdekten dat dit ons ongelukkiger maakt, terwijl echt je ervaring beleven juist geluk bevordert. Daarnaast is het ook gewoon vermoeiend om onbewust de hele tijd met andere dingen bezig te zijn. Het brengt gewoon stress of onrust teweeg. In wezen is meditatie een tool die je geest gezond houdt, net zoals lichaamsbeweging een gezond lichaam ondersteunt. Het helpt je om beter door de onvermijdelijke ups en downs van het leven te navigeren. Meditatie beoefenen brengt je in staat om vanuit een breder perspectief en begrip te handelen. Het maakt je ondermeer productiever, gefocust, veerkrachtiger en creatiever. Het verhoogt je bewustzijn en maakt je helder. Je bent wakker en je sneller bewust van terugkerende en afleidende gedachten. Meditatie kan je overal en op elk moment beoefenen. Daarom wil ik 8 tips met je delen om een dagelijkse welverdiende druk op de pauzeknop waar te kunnen maken.


1. Mediteer steeds op dezelfde plek

Indien mogelijk alleszins. Steeds op dezelfde plaats mediteren zorgt ervoor dat je lichaam en geest zich reeds voorbereiden en dat de weerstand minder zal zijn. Naarmate je ervaring zal dit minder nodig zijn, maar het is een nuttige tip voor iedereen.


2. Houd de ruimte zuiver

Misschien kun jij het, maar ik vind mediteren tussen rommel en stof een uitdaging. Zorg ervoor dat je meditatieplek rust uitstraalt en proper is. Rust in je huis brengt ook meer rust in je hoofd en drang om te beginnen poetsen of opruimen is een extra obstakel om te overwinnen. Jezelf motiveren is al uitdaging genoeg.


3. Zorg voor de juiste ondersteuning

Gebruik een goed meditatiekussen of zelfs een stoel. Zorg ervoor dat je lichaam niet gaat tegensputteren, meditatie kan met momenten al een grote uitdaging genoeg zijn. Zorg ervoor dat je kleren en bril geen stoorzender zijn. Vind je het moeilijk om in stilte te gaan zitten en wil je nog een steuntje in de rug? Volg dan geleide meditaties.

4. Motiveer jezelf

Lees erover, luister naar podcasts en volg eens een workshop of cursus. Plan je meditatie zoals eender welke activiteit. Motiveer jezelf met de talloze voordelen van een meditatie beoefening. Je bent alttijd welkom op mijn intensives. Omring jezelf dus met gelijkgezinden.



5. Wees introspectief

Voel je veel weerstand duik dan eens naar binnen. Voel eens waarvan de weerstand vandaan komt. Wat er ook naar boven komt, weet dat meditatie er allicht een goed antwoord op is. Uit de yoga traditie komt een mooi gezegde: 'mediteer elke dag en als je het te druk hebt mediteer dan 2 keer per dag'. De voordelen wegen te hard op tegen elke reden waarom het niet te doen. Onderaan kun je een geleide meditatie terugvinden (video) waarin je alles, dus ook je weerstand voor self-care, kan leren loslaten wat je niet meer dient.


6. Beoefen yoga

Yoga en meditatie zijn één, de eerste yogi's mediteerden enkel omdat ze het lichaam als onzuiver beschouwden. Dat bleek dan toch een onvolledig systeem, daarom gingen ze hun lichaam zuiveren, sterk en fit maken om lang in meditatie te kunnen zitten. Je zou het apart kunnen beoefenen maar ook aan elkaar kunnen vastkoppelen. Start met yoga, dit maakt je reeds rustig en gefocust en je lichaam warm voor een meditatie sessie. Probeer het maar eens, het is heerlijk.


7. Geef niet op

Gewoonte creëert karakter, maar ook impulsen. Wanneer je elke dag mediteert wordt dit een natuurlijk actie. Iets waardoor je je voelt aangetrokken omdat je reeds meerdere malen hebt ervaren wat het teweeg kan brengen. Luister niet naar de excuses die er sowieso zullen zijn om je te weerhouden van je practice. Wees sterker en maak er een ritueel van.


8. Luister niet naar je gedachten

Ze zijn er om je zo ver als mogelijk weg te houden van innerlijke rust en vrijheid. Observeer ze kortstondig en laat ze dan gaan. Blijf je focus terugbrengen naar je ademhaling, mantra of eender welke techniek die voor jou goed werkt. Oefening baart kunst. Het is niet makkelijk om concentratie te beoefenen. Dat is wat je eerst doet als je leert mediteren. Daarna volgt de spontane concentratie en kom je in een alles belonende meditatie terecht.


Zorg voor jezelf. Ikzelf ben van nature vluchtig in mijn hoofd, onrustig, stressgevoelig en altijd in beweging. Yoga en meditatie beoefenen brengt me tot rust en hebben de afgelopen 2 decennia voor een mooie groei van mijn bewustzijn gezorgd. Nee, ik doe niet altijd alles goed en laat me ook wel eens van mijn stuk brengen door een stress event, verlies wel eens mijn geduld met mijn kinderen, maar ik ben altijd wakker en kan er daardoor ook naar handelen. Het is mijn missie om jou te motiveren hetzelfde voor jezelf te doen. Betekenisvolle self-care zoals dit is naar mijn bescheiden mening het beste wat je voor jezelf kunt doen. Geef jezelf toestemming en daag elke dag op jezelf. Druk dagelijks op die welverdiende pauzeknop. Als ik het kan, kun jij het ook.


Enjoy!

Ine


Ps: Vergeet onderstaande meditatie niet te beoefenen en laat me gerust weten of je er iets aan had.


Meditatie is niet geschikt voor mensen met schizofrenie of psychoses.